Tiukat testit

Länsimetron rakentaminen on täydessä vauhdissa. Työolot tunnelissa ovat vaativat ahtauden vuoksi, ja tuotteille asetetaan tiukat paineenkesto- ja palovaatimukset.

Ensimmäiset arkkitehtisuunnitteluun liittyvät kysymykset hankkeesta tulivat Mesvacille noin viisi vuotta sitten. Teknisten vaatimusten toteen osoittamiseksi paloliukuovet ja palorullaovet ovat läpäisseet tiukat testit, joiden pohjalta hyväksynnät dokumentoitiin.

 Myyntijohtaja Kimmo Mattila, asennuspäällikkö Paul Leiden ja asentajien nokkamies Magnus Lindholm ovat tyytyväisiä onnistuneisiin testeihin, sillä niistä saatua tietoa ja kokemusta hyödynnetään myös perustuotteiden valmistuksessa. 

Mesvac vastaa osaltaan paloturvallisuudesta, sillä se toimittaa, asentaa ja aikanaan huoltaa kaikki paloliukuovet ja palorullaovet. Paloliukuovien asennus on parhaillaan käynnissä ja palorullaovien asennus alkaa pikapuoliin.

 

Kekseliäisyyttä ja soveltamista

Palorullaovien tehtävä on estää tulen leviäminen metroasemien ja tunneleiden välillä, ja paloliukuovet sulkevat puolestaan ”punaisen kukon” lennon kiskoilta paineentasauskuiluihin. Ovia voidaan myös avata ja sulkea kauko-ohjaamosta halutun poisto- ja korvausilmatilanteen saavuttamiseksi.

– Metron tiukka rakentamisaikataulu, kosteus ja ahtaat työolot ovat pakottaneet suunnittelemaan asennukset huolellisesti etukäteen niin, että eri työvaiheet ovat edenneet ilman turhia viivästyksiä. Se on vaatinut joskus kekseliäisyyttä ja ennen kaikkea venymistä ja totutuista työtavoista poikkeamista. Asentajat omaavat myös vankan ammattitaidon, asennuspäällikkö Paul Leiden kommentoi.

Hankalinta on ollut isojen paloliukuovien haalaus ahtaassa tunnelissa. Oven koko on 25 neliötä, ja se painaa 1,5–2 tonnia.

– Ne on joissain tapauksissa jouduttu tilanpuuteen vuoksi tuomaan osina, ja asennuksessa on jouduttu soveltamaan normaalista poikkeavia menetelmiä. Metrotyömaalle on lisätty henkilökuntaa kolminkertainen määrä tiukassa aikataulussa pysymiseen, Magnus Lindholm sanoo.

Mesvacin toimitukset Länsimetrolle:
Paloliukuovia 98 kpl, N150 EI 120
Palorullaovia 52 kpl, AK-120 EI 120

Länsimetron projektiryhmää

Länsimetron projektiryhmää, Magnus Lindholm (vas.), Kimmo Mattila ja Paul Leiden

Julkaistu: 5.5.2015 0.00.00